De kneedbare lichamen van FKA twigs en HEALTH
Door Gert VerbeekDe meeste artiesten willen op hoezen en in video’s op hun mooist afgebeeld worden. Waar nodig laten ze oneffenheden digitaal retoucheren en worden bultjes, puistjes en wijnvlekjes gephotoshopt. Hun muziek is in veel gevallen net zo gladgestreken. Afgelopen week kwamen op internet twee voorbeelden voorbij van muzikanten die het tegenovergestelde wensen en met bewerkingen van hun lichamen juist een ontregelend of zelfs afschrikwekkend effect willen bewerkstelligen.
Het opvallendste hoesontwerp van deze week was die voor de M3LL155X EP van FKA twigs. De Britse zangeres en producer laat zich graag toetakelen, net zoals ze zelf haar muziek drastisch arrangeert. Op haar eerste album LP1 (2014) werd haar gezicht door Jesse Kanda bewerkt alsof het uit klei bestond. Van FKA twigs’ gelaatstrekken bleef weinig meer over dan vormloze hompen. Voor ontwerper Kanda is lichamelijk verval een schoonheidsideaal zoals blijkt uit zijn werk met producer Arca. In Arca’s video Sad Bitch, die een paar maanden geleden verscheen, beweegt een blauwe danseres sensueel terwijl op haar rug bobbels groeien en ontploffen op het ritme van de muziek.
Voor de hoes van M3LL155X EP werkte FKA twigs samen met de Britse beeldend kunstenaar Matthew Stone. Ook Stone boetseert graag met het menselijk lichaam. Hij maakte er landschappen van in de tentoonstelling Body Language (2010) en liet ze kluwen vormen voor zijn eerste fotobundel The Body Beyond (2011). Dankzij digitale hulpmiddelen vormt FKA twigs op de voorkant van de hoes een kluwen met haar eigen lichaamsdelen. Het lijkt alsof ze elk moment haar gezicht met haar hand van haar schedel gaat trekken. Op andere foto’s is ze verwikkeld in een fysiek onmogelijke omhelzing met een anonieme man. Daar had ik graag bewegende variaties op gezien in de bijna zeventien minuten durende video die tegelijkertijd met M3LL155X verscheen, maar daarin transformeert de zangeres alleen voor korte tijd in een plastic opblaaspop.
Iets minder subtiel, en daardoor extra verontrustend, zijn de veranderingen die de leden van de Amerikaanse popnoiseband HEALTH vrijwillig ondergaan in de video bij het nummer Stonefist (regie: Kitao Sakurai en Andrew Barchilon van Naked Faces, productie: 1215creative). De video suggereert dat er geen computer aan te pas is gekomen voor het verbouwen van de gezichten van het kwartet. In plaats daarvan worden een selectie scalpels en andere chirurgische instrumenten getoond en zijn we getuige van een plastisch in beeld gebrachte operatie. De video is daarom minder geschikt voor mensen die niet tegen bloed kunnen. Een aardig detail is dat de opnamen van de video plaatsvonden in de Mack Sennett Studios, de studio die in 1916 in Los Angeles werd gebouwd door slapstickkomediant en –regisseur Mack Sennett.